یزدفردا: افرادی که در آن‌ها میکروپلاستیک وجود داشته است، پنج برابر بیشتر از سایر افراد دچار حمله قلبی غیرکشنده، سکته مغزی یا مرگ شده‌اند.

به گزارش یزدفردا: دانشمندان در مطالعه‌ای ادعا کرده‌اند که احتمال بروز حمله قلبی، سکته مغزی یا مرگ زودرس در افرادی که در رگ‌های خونی آن‌ها میکروپلاستیک وجود دارد، بیشتر بوده است.

دانشمندان این تحقیق که توسط ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، کلسترول چربی 257 بیمار را که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، بررسی کردند. «رافائل مارفلا»، نویسنده اصلی تحقیق و محقق قلب و‌ عروق دانشگاه Campania Luigi Vanvitelli ایتالیا، به اینسایدر گفته که در بیش از 50 درصد نمونه‌ها میکروپلاستیک یا نانوپلاستیک وجود داشته است.

در طول 34 ماه بعد، دانشمندان با زیر نظر گرفتن شرکت‌کنندگان تحقیق متوجه شدند کسانی که در نمونه آن‌ها میکروپلاستیک وجود داشته است، تقریباً پنج برابر بیشتر از سایر افراد دچار حمله قلبی غیرکشنده، سکته مغزی یا مرگ به هر دلیلی شده‌اند.

جوانان بیشتر در معرض میکروپلاستیک‌ها هستند

همچنین به گفته آن‌ها، میکروپلاستیک‌ها معمولاً در مردان جوانی یافت شده است که سیگاری هستند و به بیماری‌هایی ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی‌-عروقی و کلسترول بالا مبتلا هستند.

در نمونه‌های این دسته از افراد ظاهراً شواهدی از نشانگرهای زیستی التهاب نیز وجود داشته است. «فرانچسکو پراتیچیز»، یکی از نویسندگان مطالعه، با اشاره به همین موضوع به New Scientist توضیح می‌دهد که میکروپلاستیک‌ها احتمالاً در جریان خون باعث تشدید التهاب می‌شوند که این امر خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می‌دهد.

البته باید به این نکته مهم توجه داشت که یافته‌های این تحقیق اثبات نمی‌کند که میکروپلاستیک‌ها باعث حمله قلبی و سکته می‌شوند، بلکه ارتباط بین این دو را نشان می‌دهد. به گفته دانشمندان، عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، سبک زندگی و قرارگرفتن در معرض آلودگی هوا که در این تحقیق مورد بررسی قرار نگرفته‌اند نیز می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.

میکروپلاستیک‌ها و نانوپلاستیک‌ها ذرات بسیار ریزی هستند که از پلاستیک ناشی می‌شوند. آن‌ها به‌قدری کوچک هستند که می‌توانند وارد سلول‌های انسان شوند و در تمام نقاط بدن انسان‌ها، ازجمله داخل ریه آن‌ها یافت شده‌اند. دانشمندان از گذشته نگران این موضوع بودند که وجود میکروپلاستیک‌ها باعث مشکلات سلامتی برای انسان‌ها شود، اما تاکنون شواهد محدودی برای اثبات آن وجود داشته است.

میکروپلاستیک‌ها می‌توانند بین پنج میلی‌متر تا یک میکرومتر طول داشته باشند. برای مقایسه، یک میکرومتر یک میلیونم متر است و قطر موی انسان حدود 70 میکرومتر است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا